صفحه نخست

هر كه نهى از منكر كند، بينى كافران (منافقان) را به خاك مالد

پيامبر اکرم(ص):

خداوند تبارك و تعالى مؤمن ضعيفى را كه هيبت و صلابت ندارد دشمن مى‌دارد. آن حضرت فرمود: او كسى است كه نهى از منكر نمى‌كند. هيچ انسان مؤمنى را نشايد، كه ببيند كسى نافرمانى خدا مى‌كند و بر او خرده نگيرد.

جبرئيل نزد من آمد و گفت: اى احمد! اسلام ده بخش است... هشتمين بخش آن نهى از منكر است و آن [براى اتمام] حجّت مى‌باشد.

امام على(ع):

فساد و تباهى آشكار گشته، اما نه كسى پيدا مى‌شود كه اعتراض كند و در صدد تغييرش برآيد و نه كسى كه نهى كند و مردم را از آن باز دارد.

خداوند... نهى از منكر را براى باز داشتن سبك سران (از زشت كارى) واجب فرمود. 

هر كه نهى از منكر كند، بينى كافران (منافقان) را به خاك مالد.

كسى كه نهى از منكر نمى‌كند، مؤمنى است كه دين ندارد

امام حسين(ع):

گفته مى‌شد: بر هيچ چشمِِ مؤمنِ به خدا روا نيست كه ببيند خدا نافرمانى مى‌شود و خود را فرو بندد مگر آن وضع را تغيير دهد.

امام صادق(ع):

پيامبر خدا(ص) فرمود : خداوند عزّ و جلّ از مؤمن ضعيفى كه دين ندارد نفرت دارد. عرض شد: مؤمنى كه دين ندارد كيست؟ فرمود: كسى كه نهى از منكر نمى‌كند.

هر گاه [كسى] منكر را ببيند و بتواند اعتراض كند و نكند، در واقع دوست داشته است كه خدا نافرمانى شود، و هر كه دوست داشته باشد خدا نافرمانى شود، به دشمنى با خدا برخاسته است.

امام صادق(ع) ( خطاب به گروهى از اصحاب خود) فرمود: من حقّ دارم بى‌گناه شما را به سبب گنه كارتان مؤاخذه كنم. چرا حق نداشته باشم، در حالى كه وقتى شما از كار زشتِ فردى از افراد خود خبردار مى‌شويد به او اعتراض نمى‌كنيد و با وى قهر نمى‌كنيد و اذيّتش نمى‌كنيد تا از كار زشت خود دست بردارد

پیامبر اکرم(ص): امر به معروف جهاد در راه خداست

امر به معروف و نهی از منکر از چنان جایگاهی در دین مبین اسلام برخوردار است که پیامبر اکرم(ص) از آن به عنوان جهاد در راه خدا نام برده‌اند.

به گزارش روابط عمومی ستاد احیاء امر به معروف و نهی از منکر استان کردستان حضرت محمد در بیانات متعددی اهمیت امر به معروف و نهی از منکر را متذکر شده‌اند که به پاره‌ای از آنها اشاره می‌شود.

لا یَأمُرُ بِالمَعروفِ وَلا یَنهى عَنِ المُنكَرِ إلاّ مَن كانَ فیهِ ثَلاثُ خِصالٍ : رَفیقٌ بِما یَأمُرُ بِهِ رَفیقٌ فیما یَنهى عَنهُ ، عَدلٌ فیما یَأمُرُ بِهِ عَدلٌ فیما یَنهى عَنهُ، عالِمٌ بِما یَأمُرُ بِهِ عالِمٌ بِما یَنهى عَنهُ؛

امر به معروف و نهى از منكر نكند مگر كسى كه سه خصلت در او باشد: در امر و نهى خود مدارا كند، در امر و نهى خود میانه‏روى نماید و به آنچه امر و نهى مى‏كند، دانا باشد.

لا یَزالُ النّاسُ بِخَیرٍ ما أمَروا بِالمَعروفِ وَنَهَوا عَنِ المُنكَرِ وَتَعاوَنوا عَلَى البِرِّ والتَّقوى فَإذا لَم یَفعَلوا ذلِكَ نُزِعَت مِنهُمُ البَرَكاتُ، وَ سُلِّطَ بَعضُهُم عَلى بَعضٍ ولَم یَكُن لَهُم ناصِرٌ فِى الأرضِ و لا فِى السَّماءِ.

تا زمانى كه مردم امر به معروف و نهى از منكر نمایند و در كارهاى نیك و تقوا به یارى یكدیگر بشتابند در خیر و سعادت خواهند بود، اما اگر چنین نكنند، بركت‏ها از آنان گرفته شود و گروهى بر گروه دیگر سلطه پیدا كنند و نه در زمین یاورى دارند و نه در آسمان.

مَن رَأى مِنكُم مُنكَرا فَلیُغَیِّرهُ بِیَدِهِ ، فَإن لَم یَستَطِع فَبِلِسانِهِ ، فَإن لَم یَستَطِع فَبِقَلبِهِ وَذلِكَ أضعَفُ الإیمانِ.

هر كس از شما منكرى ببیند باید با دست و اگر نتوانست با زبان و اگر نتوانست با قلبش آن را تغییر دهد، كه پائین‏ترین درجه ایمان همین تغییر قلبى است.

مَن أَمَرَ بِالمَعرُوفِ وَنَهى عَنِ المُنكَرِ فَهُوَ خَلیفَةُ اللّه‏ِ فِى الرضِ وَخَلیفَةُ رَسُولِهِ؛

هر كس امر بمعروف و نهى از منكر نماید، جانشین خدا در زمین و جانشین رسول اوست.

نَصرُ الْمَظلُومِ وَالْأمرُ بِالْمَعرُوفِ وَالنَّهیُ عَنِ الْمُنكَرِ جِهادٌ؛

یارى رساندن به ستمدیده و امر به معروف و نهى از منكر جهاد در راه خداست.

مَن أمَرَ بِمَعروفٍ فَلیَکُن أمرُهُ بِذلِکَ بِمَعروفٍ.

کسی که امر به معروف می کند باید این کار را به روش خوبی انجام دهد.

داستانی که امر به معروف ونهی از منکر را توجیه می‌کند

 

 به گزارش روابط عمومی ستاد احیاء امر به معروف و نهی از منکر استان کردستان، امر به معروف و نهی از منکر به مانند پاشیدن تخم‌هایی است که برخی‌ها می‌پذیرند، برخی‌ها می‌پذیرند ولی زود فراموش می‌کنند و برخی‌ها ضمن پذیرش آن، آن را به دیگران منتقل می‌کنند.

یک کشاورز در مزرعه‌اش تخم می‌کاشت، همینطور که تخم‌ها را به اطراف می‌پاشید؛ بعضی در گذرگاه کشتزار می‌افتادند و خوراک پرنده‌ها می‌شدند، بعضی نیز روی خاکی می‌افتاد که زیرش سنگ بود، که تخم‌ها روی آن خاک کم، خیلی زود سبز می‌شدند، ولی وقتی خورشید سوزان روی آنها می‌تابید همه می‌سوختند و از بین می‌رفتند، زیرا ریشه عمیقی نداشتند.

بعضی از تخم‌ها لابه‌لای خارها افتاده و خارها و تخم‌ها با هم رشد می‌کردند و ساقه‌های جوان گیاه زیر فشار خارها خفه می‌شدند، ولی مقداری از این تخم‌ها روی خاک خوب افتاده و از هر تخم، سی، شصت و حتی صد تخم دیگر بدست می‌آمد.

در این موقع شاگردانش پیش عیسی علیه السلام آمدند و پرسیدند، چرا همیشه حکایت‌هایی تعریف می‌کنید که فهمیدنش سخت است؟ بعد به آنها گفت: گذرگاه کشتزار که تخم‌ها روی آن افتاده، دل سخت ِ کسی را نشان می‌دهد، که گرچه مژده سلطنت خداوند را می‌شنود ولی آن را نمی‌فهمد، بعد شیطان سر می‌رسد و تخم‌ها را از قلب او می‌دزدد.

خاکی که زیرش سنگ بود، دل کسی را نشان می‌دهد که تا پیغام خدا را می‌شنود فوری با خوشحالی آن را قبول می‌کند، ولی چون آن را سرسری می‌گیرد، این پیغام در دل او ریشه‌ای نمی‌دواند و تا آزار و اذیتی بخاطر ایمانش می‌بیند، شور و حرارتش را از دست می‌دهد و از ایمان بر می‌گردد.

زمینی که از خارها پوشیده شده بود حالت کسی را نشان می‌دهد که پیغام خدا را می‌شنود ولی نگرانی‌های زندگی و عشق به پول، کلام خدا را در او خفه می‌کنند و او خدمت موثری برای خدا نمی‌کند.

و اما زمین خوب دل ِ کسی را نشان می‌دهد که به پیغام خدا گوش می‌دهد و آن را می‌فهمد و این پیغام را به دیگران نیز می‌رساند و سی، شصت و حتی صد نفر به آن ایمان می‌آورند.

ملاحظه می‌فرمائید که از راه مثل و حکایت، چگونه مردم را از «آنچه درست نیست» برحذر می‌دارد و روشن می‌کند که این ایمان قوی و ریشه‌دار است که کارساز است و انسانی که چنین ایمانی دارد می‌تواند با دعوت و تبلیغ خود، با امر به معروف و نهی از منکر خود، دیگران را نیز به سمت ایمان واقعی هدایت و راهنمایی کند.

برگزیده ها