آوینی؛ دست برده به اسرار

صرف نظر از جایگاه نظری و توان علمی و معرفتی باطنی شهید آوینی اگر بخواهیم او را قدری ملموس تر و قابل درک تر برای عموم شهروندان معرفی کنیم باید به روایت او از انقلاب اسلامی اشاره کرد.

روابط عمومی ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان کردستان؛ شهید آوینی وقوع انقلاب اسلامی را نقطه آغازین عصر توبه بشر می دانست.بشری که باحذف عالم لاهوت تلاش داشت با عقل جزوی و بدتر از آن با عقل عدد اندیش به سر منزل مقصود رهنمون شود اما راه خطا را پیمود.

او ظهور انقلاب اسلامی را پایان عصر جاهلیت ثانی معرفی می کرد و براین باور بود که با وقوع انقلاب اسلامی بشر باید توبه کند.صدالبته خود و جوانان این عرصه را طلایه داران توبه می دانست. او در نامه ای خطاب به برادرش انقلاب اسلامی را در حرکت به سمت نور می داند و با شمشیر قلم و باسازندگی، ساخت ایران را آرمان خود بیان می کند. آوینی انقلاب اسلامی را آغازی بر یک پایان خواند و نردبانی برای عروج انسانی. او مدرنیته را خوب می شناخت و بقول خودش تا ته مدرنیته رفته بود ولی هیچگاه مفتون نشده بود. او فریاد و فغان خورد شدن استخوان های انسان متجدد را که در قفس آهنین مدرنیته محبوس شده است را زود تر از همه شنید و با پیوستن به کاروان مقاومت ترنم ایستادگی سرود.

وی پیام انقلاب اسلامی را مقاومت در مقابل استیلای ظالمانه مدرنیته جهانی می دانست و مبلغین و مرعوبین این جریان را به خودآگاهی تاریخی در پرتو انقلاب اسلامی دعوت می کرد.

آوینی با ابزار تکنیک دنیایی جدید از تجربه و مکاشفه دینی در عالم ناسوت را به نمایش گذاشت. او با نگاه راز آلود خود جوانانی که ره صد ساله را یک شبه طی کرده بودند را جهانی کرد و خلوت خانه های انسان ساز ایام دفاع مقدس را از محاق خارج ساخت تا دوست و دشمن بفهمند که چرا دفاع ما مقدس است.

برخی کار آوینی و نگاه او در جریان سینمای دینی و جنگ را شبیه به کار حافظ شیرین سخن در ادبیات فارسی می دانند. حافظ با رهیافت معرفتی و یونک خود جذابیت ادبیات فارسی را بیش از پیش کرد و وجوه گوناگون این رنگین کمان معرفتی را نمایان ساخت.

آوینی هم سختی ها و زخمی ها و جراحت های جنگ را به کناری نهاد و رسم دلدادگی و عاشقی ره یافتگان وصال را به تصویر کشید او در یکی از نریشن هایش ندای استغفرالله گفتن جوانی در حین نماز در سنگر را بزرگ ترین فتح انقلاب اسلامی معرفی می کند.

قرائت آوینی از روایت فتح هیچگاه روایت دنیاگشایی و گسترش طلبی مادی نبود او فتح را در فتح سوره مبارکه نصر می دانست ودر فتح فاو نهیب می زد به گوش باشید که ما در پی فتح خاک نیستیم.

ه راستی که آوینی مصداق این بیت مولانا است:

آن که می تحقیق خورد در حرم کبریا

پای طبیعت ببست دست به اسرار برد

یاداشت: اسماعیل احمدی - جانشین معاون مردم به دولت و مردم ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان کردستان

بدترین منکر، قانون شکنی به نام مصلحت اندیشی / دکتر علی اصغر حسینی*

ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان کردستان؛ خداوند متعال در بخشی از آیه 229سوره بقره می فرماید:« تِلْكَ حُدُودُ اللَّهِ فَلَا تَعْتَدُوهَا وَمَنْ يَتَعَدَّ حُدُودَ اللَّهِ فَأُولَئِكَ هُمُ الظَّالِمُونَ»؛ اينست ‏حدود احكام الهى پس از آن تجاوز مكنيد و كسانى كه از حدود احكام الهى تجاوز كنند آنان همان ستمكارانند. امام فخر رازی در این رابطه حدیثی را آورده است که درخور توجه است:«روز قیامت برخی زمامداران ومدیران را که یک تازیانه از حد الهی کم کرده اند(قوانین الهی را نادیده می گیرند) در صحنه محشر می آورند وبه اوگفته می شود:چرا چنین کردی؟می گوید: برای رحمت ومهربانی به بندگان تو!پروردگار به می گوید:آیا تو نسبت به آنان از من مهربانتر بودی؟وفرمان داده می شود اورا به آتش بیفکنند،دیگری را می آورند که یک تازیانه بر حدَالهی افزوده است(از قوانین الهی پا را فراتر می گذارند) ،از او سؤال می شود :چرا چنین کردی؟در پاسخ می گوید:چنین کردم تا بندگانت از معصیت تو خودداری کنند!خداوند می فرماید:تو از من آگاه تر وحکیم تر بودی؟سپس فرمان داده می شود او را در آتش دوزخ افکنند.(تفسیر کبیر فخر رازی ج23ص148)

         حضرت امام حسین (ع) می فرماید: از پدرم ،درباره سیره رسول خدا در خارج از منزل ودر امور اجتماع ومردم پرسیدم که چگونه بود؟فرمود: «لا يقصِّر عن حق، ولا يجاوزه«(المحجة البیضاءج4ص161) هرگز در باره حق کوتاهی روا نمی داشت واز آن تجاوز نمی کرد.

         این استناد به قرآن وسنت رسول الله (ص) حجت را بر ماتمام می کند که نباید از قوانین الهی وهمین قوانین وضع شده در نظام جمهوری اسلامی که بخش اعظم آن بر گرفته از کتاب قرآن وسنت پیامبر اسلام وائمه هدی (ع) است پا فراتر گذاریم ویابه نام مصلحت اندیشی یا منفعت طلبی آنها را مصادره کنیم .چرا در جامعه امروزی ماانواع فساد اداری همچون ضعف مدیریت،اختلاس،ارتشاء،رابطه مداری،تبعیض ونابرابری،غارت بیت المال،حقوق های نجومی،رانت خواری،ودهها مورد دیگر به صورت آشکار وجود دارد وهیچ مسئولی اعم از قضایی واداری آنچنانکه بایسته نظام جمهوری اسلامی است،با آن برخورد نمی کند؟چرا به نام مصلحت اندیشی،این گونه افراد فاسد مجازات نمی شوند؟چرامجازات وسلب مسئولیت نشده که هیچ در جایی دیگر صاحب پست بالاتر مدیریتی می شوند؟چرا قوانین را به سخره می گیرند وبه راحتی از کنار آن می گذرند؟چرا مدیران نالایق را بر مسند امور می گذارند و زمانی طبل  بی لیاقتی آنان به صدا در آمده می گویند به دلیل برخی مصالح چنین کردیم!مصلحت این بود فلان نماینده مجلس یا فلان مسئول از ما راضی باشد!رضایت خودو دیگران شرط است یا رضایت خدا ؟مگرمقام شما از رسول خدا (ص)بالاتر است. آن حضرت(ص) با تعطیل شدن حدود وقوانین الهی به شدَت مقابله می کرد وبه هیچ کس اجازه تخطی نمی داد. ازام المؤمنین جناب عایشه نقل است که زنی از اشراف قبیله بزرگ بنی مخزوم دزدی کرده بود پیامبر(ص) به قطع دست آن زن حکم کرد.بزرگان قبیله نزد اسامه که حضرت (ص) وی را بسیاردوست می داشت رفتندتاواسطه شفاعت آن زن شود. وآن هنگام که اسامه این درخواست را با پیامبر(ص)در میان گذاشت،حضرت سخت خشمناک شد تاجایی که رنگ چهره اش برافروخته گردیدودر جواب به اسامه فرمود :آیا در باره حد وقانون الهی شفاعت می کنی؟آن گاه حضرت برخاست وخطبه ای خواند وفرمود: اِنَّما اَهْلَكَ الَّذينَ مِنْ قَبْلِكُمْ اَنـَّهُمْ كانوا اِذا سَرَقَ فيهِمُ الشَّريفُ تَرَكوهُ وَاِذا سَرَقَ فيهِمُ الضَّعيفُ اَقاموا عَلَيْهِ الْحَدَّ؛نابودى مردمان پيش تر از شما از آنجا بود كه اگر سرشناسى دزدى مى كرد، رهايش مى ساختند و چون ناتوانى دزدى مى نمود، مجازاتش مى كردند(صحیح بخاری ج1ص573)

       امروز برخی از مسئولین می گویند ما پشت سر رسول الله نماز می خوانیم اما در عمل ترجیح می دهندویا شاید مصلحت را در آن می بینند خلاف قانون خدا و رسولش عمل کنند.امروز شاهدیم که قبح بسیاری از این مفسده ها شکسته شده است وافرادی هستند که از زمانی که برصندلی مدیریت تکیه می زنند به آن می اندیشند تا در حوزه مدیریتی خویش به چه لطایف الحیلی منافع خود ورضایت دیگران را  تأمین کنند.وبه نام مصلحت اندیشی بدترین منکرات را انجام دهند.اینان بدانند که مردم آگاهند واگر دم نمی زنند به واسطه آن است که امید دارند که به راه حق برگشته وراه منکر را پیش نگیرند.

علی اصغر حسینی مدیریت پژوهش ستاد امر به معروف ونهی از منکر وعضو هیئت علمی دانشگاه فرهنگیان

چرا جوانان ایرانی ازدواج نمی کنند/ زنگ خطر برای تجرد میلیون‌ها دختر و پسر به صدا درآمده است

 

در سال های اخیر یکی از مشکلات جدی که در عرصه اجتماعی بوجود آمده بالا رفتن سن ازدواج و از طرف دیگر افزایش طلاق بوده است. در واقع افزایش طلاق و سن ازدواج به یکی از چالش های جدی جامعه ایران تبدیل شده است. این در حالی است که این دو مسئله خود تالی و پیامدهای مضر و مخرب دیگری به همراه دارند.

در این رابطه چهارشنبه هفته گذشته محمد اسلامی،معاون فنی دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت از افزایش چشمگیر طلاق طی چند سال اخیر در میان زوجهای ایرانی خبر داد.

اخیراً نتیجه آمارگیری جدیدی توسط مرکز آمار انجام شده که در بخشی از آن به موضوع ازدواج پرداخته شده است. طبق اعلام مرکز آمار ایران، طرح آمارگیری از فعالیت‌ها و رفتارهای فرهنگی خانوار یکی از طرح‌های آماری جدید مرکز آمار ایران است که با هدف تهیه آمار و اطلاعات مربوط به فعالیت‌ها و رفتارهای فرهنگی خانوارهای کشور و استفاده از نتایج آن در برنامه‌ریزی‌های فرهنگی کشور برای اولین بار در سال 1393 و سپس در سال 1394 به اجرا در آمده است.

در این طرحبا مراجعه به خانوارهاي شهري نمونه، اطلاعاتي در مورد رفتارهاي فرهنگي افراد 18ساله و بيشتر خانوارهاي شهري مانند مطالعه، سينما وتئاتر ، موسيقي ، تماشاي سيماي جمهوري اسلامي ايران و ماهواره ، چگونگي انتخاب پوشاك ، مصرف شير، نوشابه، ميوه، ماهي، فست فود و غذاي بيرون از منزل و نظرات در مورد ازدواج جوانان (سن مناسب و معضلات) جمع آوري شد.

مهمترین معضل ازدواج جوانان

بر اساس این آمار،مهمترین معضل ازدواج جوانان از دیدگاه افراد 18 ساله و بیشتر شهری، به ترتیب بیکاری با 74 درصد ، نداشتن شغل دایم با 54.4 درصد، مشکل تهیه مسکن با 54.1 درصد، وضع نامناسب مالی سرپرست 33.5 درصد، پیدا نشدن فرد مناسب 30.3درصد و مسئولیت ناپذیری جوانان 20.8 درصد بوده‌است.
 
عبور11 میلیون جوان از سن ازدواج

در این راستا حبیب الله مسعودی فرید، معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور در آبان ماه امسال در مصاحبه خود اعلام کرد که بیش از ۱۱ میلیون جوان درکشور حد نرمال سن ازدواج را رد کرده‌اند؛ که از این تعداد ۵ میلیون و ۵۷۰ هزار نفر مرد و ۵ میلیون و ۶۷۰ هزار نفر زن هستند. (سن نرمال ازدواج برای مردان ۲۰ تا ۳۴ سال و برای زنان ۱۵ تا ۲۹ سال است که البته به نظر می‌رسد در حال تغییر و تحول است.) با این حساب در حال حاضر ۱۵۲ هزار نفر مجرد قطعی بالای ۵۰ سال سن در کشور زندگی می کنند که از این تعداد ۶۲ هزار نفر مرد و ۹۰ هزار نفر زن هستند که هرگز ازدواج نکرده اند.

علی‌اکبر محزون، مدیرکل دفتر آمار و اطلاعات جمعیتی سازمان ثبت احوال نیز با بیان اینکه یک میلیون و ۳۰۰ هزار نفر در سن تجرد قطعی هستند در این باره می گوید: از این تعداد ۳۲۰ هزار مرد و ۹۸۰ هزار زن هستند؛ یعنی زنان هرگز ازدواج‌نکرده بالای سن متعارف و قبل از تجرد قطعی، سه برابر مردان با این شرایط است.

این آمار زنگ هشداری برای مسئولان می باشد که لزوم برنامه ریزی و سیاست گذاری کارآمد را گوشزد می کند. مشکل مهم تر این می باشد سخنانی که از سوی برخی مسئولین شنیده می‌شود، این استنباط را به‌وجود آورده که پدیدۀ تجرد در میان بانوان، به موردی بحث‌انگیز برای آنان تبدیل شده است؛ به‌طوری‌که در سال گذشته اعلام کردند زنگ خطر برای تجرد میلیون‌ها دختر ایرانی به صدا درآمده است. هرچند در این میان آمارها نشان می‌دهد، شمار پسران ایرانی مجرد در سن ازدواج هم رو به افزایش است و در عمل تفاوت زیادی در تعداد افراد مجرد این دو جنس وجود ندارد.

حدواً یک سال قبل ربیعی وزیر کار، رفاه و تامین اجتماعی، در گفت‌وگویی که با یکی از روزنامه ها داشت، با ابراز نگرانی از وجود تجردگرایی در بین زنان کشور، تأکید کرد که رشد آمار زنان مجرد سالمند در آینده باعث چالش‌های زیادی در جامعه خواهد شد. وی قسمتی از معضلات مجرد ماندن زنان را نیز ناشی از عدم اشتیاق کارفرماها نسبت به استخدام زنان متأهل دانست.

منبع: سایت الف- پژوهش ستاد امر به معروف ونهی از منکر استان کردستان 95/12/13


جهت عضویت در کانال تلگرام ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان کردستان کلیک کنید

 

 

مراسمات ماه مبارک رمضان در کردستان

همه بندگان پروردگار در ماه مبارک رمضان به میهمانی خدا دعوت می‌شوند و کردستانی‌ها نیز مرحباگویان به این ماه بزرگ خوش‌آمد می‌گویند.

به گزارش روابط عمومی و اطلاع‌رسانی ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان کردستان، همانگونه که در قرآن کریم فرموده است درهای توبه را به سمت بندگانم می‌گشایم تا به سویم بازگردند؛ درهای رحمت و برکتش را نیز به سوی همه می‌گشاید تا عشق خود را به بندگانش نمایش دهد.

خداوند مهربان را می‌گویم او که زمینش را با طبیعت و دریا و جاندارانش آراست و انسان را اشرف مخلوقاتش نام برد و خیر خوبیش را در دنیا و آخرت با آفرینش پیامبر نور و رحمت حضرت محمد(ص) و قرآن کریم وعده داده است.

از لحظه‌ها و دقایق و روزها بهترین‌ها را برای بندگانش رقم زده تا قدردان شکوه و عظمتش باشند و از ماه‌های سالش فرصت‌هایی آفریده که بندگانش را در آغوش کشد و مهربانیش را با میزبانیشان به اثبات رساند.

مهمان سفره خداوند شدن و از او میزبانی دیدن چه لذتی دارد آنگاه که با شروع ماه مبارک رمضان بندگان خوبش را دعوت به شیدایى کند و به سمت شکوفایی کِشد.

پروردگاری که مکلفان به تکلیف را چه زن و چه مرد به مهمانی خود فراخوانده است و باید هرچه زودتر به زشتی و پلیدی، دروغ و تهمت، دزدی و بدی خداحافظی گفت و سلام داد به آنچه که خیر و خوبی است و خداوند انجام آن را امر کرده است.

*استقبال از ماه رمضان با غبارروبی مساجد کردستان

اینجا در این پهنه گیتی مردمانی از دیار کردستان با آغاز ماه مهمانی خدا را در روزهای پایانی ماه شعبان چشم‌انتظار هستند و با غبارروبی و گلاب پاشی مساجد به استقبال ماه رمضان می‌روند.

شستن گنبد و ستون و در و دیوار مساجد تا جارو زدن و گردگیری را مردم آغاز می‌کنند تا ثناگوی میزبان این مبارک باشند.

نه پیر می‌شناسد و نه جوان، نه زن و نه مرد، نه کُرد و نه فارس همه می‌آیند تا شریک شوند در استقبال از ماه سراسر رحمت خداوند متعال.


*
مرحبا مرحبا نوید آغاز ماه مبارک رمضان

مردمان کردستان در هر منزل و مکانی چه شهر و روستا در این ضیافت شریک می‌شوند و شروع این ماه مبارک را مرحبا گویان از طریق بلندگوهای مساجد اعلام می‌کنند و قدم‌های ماه مبارک رمضان را با طنین نوای مرحبا نوازش می‌کنند.

نوایی که آغاز ماه مبارک رمضان را نوید می‌دهد و مردم را از نخستین روز ماه مبارک باخبر می‌کند.

*
پاشیو و بربانگ در کردستان

با شروع نخستین سحری از نخستین روز ماه مبارک خانواده‌های کردستانی‌ آئین "پاشیو" یا همان سحری را بر سر سفره خود شروع می‌کنند و در روز ماه مبارک پیش از اذان مغرب مساجد و تکایای استان کردستان پر از صدای دعاهای مذهبی و اشعاری می‌شوند که نمازگزاران در مدح رسول گرامی اسلام می‌خوانند و به همین دلیل است که برگزاری مولودی‌خوانی در ایام ماه مبارک رمضان در مساجد، تکایان و حتی منازل شخصی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

سر سفره افطار "بربانگ" کردها که بنشینید مزه صمیمیت، محبت و میهمان‌نوازی را احساس می‌کنید. وقتی که طعم نان محلی این دیار را بچشید آنگاه خواهید دید که بوی نان محلی در کنار غذاهایی مانند "کلانه، دوینه، دوخوا، هالاو و ...." رمضان کردستانی‌ها را با سایر نقاط کشور متفاوت کرده است.

*نیمه دوم رمضان در کردستان

اشعار مذهبی از قبیل مرحبا گفتن و مولودی‌خوانی تا پانزدهم ماه رمضان به اوج خود می‌رسند اما با گذشتن از نیمه ماه رمضان، آوازها کم کم تغییر لحن پیدا می‌کنند و لحن اندوه و حزن می‌گیرند و مردم خود را آماده خداحافظی از مهمانی خداوند متعال می‌کنند.

از اینجا به بعد، صحبت از فراق است و خداحافظی با ماه مبارک رمضان در این شب‌ها اگر در کوچه‌های کردستان راه بروید، ندای الوداع الوداع با ماه مبارک رمضان گوشتان را پر خواهد کرد.

*
رسم دیرینه کولیره بیست و هفتم در رمضان

زنان کرد طبق آیین دیرینه‌شان نوعی نان ویژه و محلی برای شب بیست و هفتم ماه مبارک رمضان می‌پزند که به آن کولیره می‌گویند و بعد از پخت، آن را بین همسایگان و اهالی محل تقسیم می‌کنند و برای پخت کولیره از آرد، مغز گردو و مقداری روغن استفاده می‌کنند که طعم و عطر آن در بسیاری از کوچه‌های کردستان در روزهای ۲۶ و ۲۷ رمضان برپاست.

بسیاری از کردها این کولیره‌ها را بعد از پخت به مساجد می‌فرستند تا در میان نمازگزاران توزیع شود و عده‌ای نیز به مناطق حاشیه شهر می‌برند و در آنجا بین نیازمندان توزیع می‌کنند.

*
محافل قرآنی و دینی در مساجد کردستان

در کردستان مردم در ایام ماه مبارک در مساجد به تلاوت قرآن و عبادت مشغول می‌شوند و شبها بعد از خوردن افطاری، برای اقامه نماز مغرب و عشاء و خواندن نماز تراویح به مسجد رفته و تا پاسی از شب مشغول عبادت و خواندن قرآن می‌شوند این آئین بیشتر در شب‌های قدر انجام می‌گیرد و در شب‌های قدر حضور مردم بعد از افطاری به مساجد پناه می‌برند و باخدای خود راز و نیاز می‌کنند.

*آخرین روز ماه مبارک و آغاز عید فطر

در غروب روز آخر ماه رمضان نیز مثل اول ماه رمضان مردم به دنبال هلال ماه شوال می‌گردند و با پیدا کردن ماه و صداى مؤذن خود را براى عید رمضان آماده می‌کنند، در روز عید فطر در گذشته موقع اذان صبح سه گلوله توپ شلیک می‌شده است.در صبح عید فطر مردم در مساجد گرد می‌آمدند و با خواندن قرآن و گفتن الله اکبر عید را گرامى می‌داشتند و نماز عید را در مساجد برگزار می‌کردند پس از نماز و خطبه دست بوسى کرده و از هم طلب حلالیت می‌کردند و فطریه را به فقرا می‌دادند.

در گذشته بازدیدهاى این عید حدود سه روز و گاهى بیشتر طول مى‌کشید در روز عید فطر مردم شهرها و به ویژه روستاها به صورت دسته جمعی به قبرستان رفته و برای شادی روح مردگان خود و به‌ویژه تازه فوت شده‌ها فاتحه می‌خوانند و برای سلامتی بازماندگان دعا می‌کردند البته این رسم هنوز در یک روز قبل از عید که به آن "عرفه" می‌گویند همچنان در کردستان برگزار می‌شود.

کردستان، سرزمین آداب و رسوم کهن و دیرینه بوده و هست و مردم این استان گرچه کمرنگ‌تر از گذشته اما آئین‌های خود را در ماه مبارک رمضان حفظ کرده‌اند و همچنان به برای مهمانی ماه خدا آماده‌اند.

عصر دیداری و اهمیت هوشیاری مخاطبان

 

بسمه تعالی

 

اگر کمی در اطراف خود دقت کنیم، پی می بریم که دوران ما عصر رسانه های دیداری است. زیرا ما خواسته یا ناخواسته، از بامداد تا شامگاه تحت هجوم تصاویر مختلف قرار داریم. از آغاز روز و هنگام صرف صبحانه با تصاویر گوناگون نقش بسته بر بسته های مواد غذایی رو به رو می شویم. هنگام خروج از منزل انواع بروشور و عکس و اطلاعیه ی تجاری را در صندوق پستی یا بر در و دیوار حیاط مشاهده می کنیم. در عبور از خیابان تصاویری از انواع و اقسام پوستر و پلاکارد و آگهی و عکس و نقاشی و تابلوهای تبلیغاتی در مقابل چشمانمان رژه می رود. هنگام عبور رهگذران انواع جمله ها و تصاویر رنگارنگ را بر لباس های آن ها مشاهده می کنیم. بدنه ی اتوبوس ها و خودروهایی که از مقابل ما می گذرند حاوی تصاویری گویاست. در محل کار هم با عکس، کاتالوگ، طرح و نقشه، تلوزیون، رایانه و گوشی هوشمند سر و کار داریم.

علت وجود این همه تصویر این است که برای انسان بیشتر اوقات علائم دیداری ارجح است و حس بینایی- نسبت به دیگر احساس انسان- رابطه ی او را آسان تر و وسیع تر با عالم اطراف برقرار می کند. حال اگر این بینایی با سایر حس ها نظیر شنوایی و شیوه ی واژگانی و ... ترکیب شود، بی شک تأثیرش عمیق تر و وسیع تر خواهد بود.

اما این کثرت تصویر نشانگر این است که انسان ها در همه ی جوامع در معرض یورش رسانه ها قرار دارند و بی راه نیست اگر برخی کارشناسان علوم ارتباطی جهان امروز را " عصر انفجار اطلاعات" نام نهاده اند.

هر روز حجم وسیعی از اطلاعات به وسیله ی رسانه های مختلف جا به جا می شود؛ رسانه هایی که با استفاده از نیاز انسان، تحولی عظیم در جوامع بشری به وجود آورده اند.

رسانه ها در زمینه های گوناگون سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی باعث رونق مبادلات و تبادل اطلاعات شده اند. اما باید از این نکته غافل نشویم که بهره ی اصلی در این رهگذر نصیب صاحبان رسانه ها می شود. مالکانی که با اهداف مختلف و اغراض گوناگون رسانه ها را در خدمت گرفته اند.

بی شک هیچ رسانه ای بی هدف ایجاد نمی شود و اگر گمان کنیم دیگران این رسانه ها را صرفاً برای سرگرمی ما ایجاد کرده اند، ساده اندیشی است. رسانه ها هر کدام اهداف و استراتژی خاص خود را دنبال می کنند. برخی از این رسانه ها که با اهدافی خاص ایجاد شده اند، اعتقادات، باورها و ویژگی های فرهنگی ما را هدف قرار داده اند. زیرا می خواهند با ایجاد تشکیک در اعتقادات، باورها و ویژگی های فرهنگی ما و به خصوص نسل جوان، به اهداف شوم خود دست یابند.

حال که چنین است، این پرسش مطرح می شود که برای مقابله با این هجمه ی وسیع چه باید کرد؟ در پاسخ باید گفت: نخستین گام در این راه آگاهی بخشی در مورد طرز صحیح استفاده از رسانه ها و ایجاد دیدگاه و بصیرت در مخاطبات یعنی ارتقا سطح سواد رسانه ای مردم است. ارتقاء آگاهی و سطح رسانه ای موجب می شود، مخاطبان بتوانند با دیدی انتقادی برنامه های مختلف را ببینند و بشنوند و برنامه های شبکه های مختلف داخلی و خارجی را تجزیه و تحلیل کنند. مثلاً در میان اکثریت مردم ما این نکته هنوز به عنوان یک اصل نهادینه نشده است که هر برنامه ای برای گروه سنی و حتی گروه اجتماعی خاصی تهیه و پخش می شود و اغلب خانواده ها به طور دسته جمعی برنامه ها را تماشا می کنند. باید بزرگسالان ما این بصیرت را پیدا کنند که هر برنامه ای را هر کسی نباید ببیند یا بشنود و به کودکان و نوجوانان نیز باید آموزش دهیم برنامه های خاص خود و برنامه هایی را را که برای ایشان مفید است پیگیری کنند و این امر با ارتقاء سطح سواد رسانه ای تحقق می یابد. متأسفانه در شبکه های ملی و داخلی ما نیز اغلب در حاشیه ی برنامه های تلویزیونی نمی نویسند این برنامه برای کدام گروه سنی مناسب است و این نکته قابل توجهی است!

دوم تقویت رسانه های ملی و محلی است. اغلب مخاطبان یا برای اطلاع از اخبار و رویدادها، یا به منظور سرگرمی به رسانه های دیگر روی می آورند. در صورتیکه اگر رسانه های محلی ما از تنوع لازم برخوردار باشند و بتوانند جوابگوی خواست ها، سلیقه ها و ذائقه ی مخاطبان باشند، توجه به رسانه های بیگانه به حداقل خواهد رسید.

نکته سوم این که باید افراد آگاه و بصیر در این زمینه رسالت خود را با اجرای امر به معروف لسانی و راهنمایی دیگر افراد جامعه به انجام رسانند و تهدیدات و آسیب های رسانه ها را از راه های مختلف برای دیگران تبیین و تشریح نمایند، تا راه هجوم تبلیغاتی و فرهنگی و به تعبیر مقام معظم رهبری " شبیخون فرهنگی" دشمنان بسته شده و ترفندهای آنان بی اثر گردد.

دکتر بهروز خیریه

 

جهت عضویت در کانال تلگرام ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان کردستان کلیک کنید 

برگزیده ها