محور اول حرکت ما بر اساس دستورات اسلام و منویات حضرت امام و مقام معظم رهبری در بخش امر به معروف و نهی از منکر است / امر به معروف و نهی از منکر را باید از مدیران مطالبه کنیم


به گزارش روابط عمومی ستاد امر به معروف و نهی از منکر کرستان؛ محمود الله مرادی دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان کردستان:در جلسه مشترک کمسیون مبارزه با مفاسد اجتماعی ضمن تبریک هفته دولت به همه دولت مردان نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران اظهار داشت: از خداوند متعال خواستاریم که روش و منش مقام معظم رهبری را سر لوحه حرکت و کار قرار دهیم تا بتوانیم با حمایت همه جانبه از دولت؛ انشالله معضلات و مشکلاتی که در مسیر راه مردم شهید پرور ایران به خصوص مردم کردستان هست برداریم.

محمود الله مرادی گفت: علی رغم تلاشهایی که در زمینه امر به معروف و نهی از منکر انجام می دهیم؛ همیشه این سوال می شود چرا با توجه به این همه کار صورت گرفته ولی هیچ تغییر در وضعیت موجود قابل مشاهده نیست؛ باید بگوییم که هجمه های دشمن به حدی گسترده است که اگر در صورت تلاش همه جانبه این ستاد باز هم وضعیت را به همین صورت ثابت نگه بداریم کار بزرگی صورت گرفته است چرا که دشمن در همه بخشها مانند ایجاد شبهه دو دستگی، تفرقه،بی بندوباری به صورت سازمان یافته ورود پیدا کرده است.

دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان کردستان ضمن تشکر از مسئولین استان در کمک به ستاد یادآور شود؛با توجه به وظیفه و تکلیف شرعی و کمک مسئولن استان توانسته ایم از انجام وظایف برعهده خود به خوبی جامعه عمل بپوشانیم که حاصل آن در هر تمامی شهرهای استان حداقل سه نفر نیرو و امکانات داریم در تمامی ادارات مرکز استان و سایر شهر شورای امر به معروفمان تشکیل شده است،

وی گفت: ما شورایی می خواهیم امر به معروف باشد که خودش عامل به معروف باشد؛ لذا ما دنبال این هستیم اول منویاتی که حضرت امام و مقام معظم رهبری و اسلام عزیز از ما می خواهد در بخش امر به معروف و نهی از منکر با همان نگرش حرکت کنیم اگر شورای هم داشته باشیم باید شورای درست و حسابی باشد که در این جهت معاونت سازمانهای نظامی قضایی بیشترین مسئولیت و وظیفه نظارتی و هم گزینشی را برعهده دارد؛ در اغلب شهرهای ما هسته های گزینش تشکیل شده است و سعی شده که فرهنگ امر به معروف و نهی از منکر در جامعه پیاده شود.

آقای الله مرادی ضمن گلایه از برخی نهادها گفت: علی رغم تذکر به اجرایی برخی مراسمات ضد اخلاقی ولی می بینیم باز هم همان اداره که تذکر خورده دوباره به اجرای همان مراسم اقدام می کند؛ از مسئولن ذی ربط انتظار دارم ضمن اینکه ستاد به نوبه خود تذکرات لازم را می دهد؛ آنها هم به عنوان مدعی العموم امر به معروف و نهی از منکر مدیران مربوطه بخواهند که البته این کار هم در دستور کار ما هم هست که کدام منکر باید نهی شود کدام منکر واقعاً منکر خطر ناکی برای ماست.

دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر در پایان گفت: بینش سیاسی لازمه امر به معروف و نهی از است و نباید با بستن چشمها فقط شعار نهی از منکر بدهیم؛ستاد امر به معروف در تمامی بخش های که منکر وجود داشته باشد وارد می شود حال آن منکر سیاسی، اخلاقی، اقتصادی و... باشد وظیفه خود را انجام و موضع خود را می گیریم.  

محور کار ما تذکر لسانی در مفاسد اجتماعی علن و فراگیر هست / دشمن در ترویج مفاسد اجتماعی سازمان یافته عمل می کند


به گزارش روابط عمومی ستاد امر به معروف و نهی از منکر کرستان؛آقای علی اکبر گروسی رئیس کل دادگستری و معاون امر به معروف و نهی از منکر دستگاههای نظامی و قضایی ستاد استان کردستان در جلسه مشترک کمسیون مبارزه با مفاسد اجتماعی اظهار داشت: ما از ستاد احیا انتظارات بسیاری خاص داریم و معتقدیم که ستاد باید به جایگاه واقعی خود برسد و مدیرانی که در این ستاد عضو هستند به خوبی در انجام وظایف خود عمل کنند تا هم ستاد احیا را از حیث برنامه های متنوع غنی کنند و هم با ارائه راهکار مناسب در جهت کاهش آسیب های اجتماعی و شناسای آسیب ها و طرح های مقابله ای در انجام وظایف به مدیران استان کمک کنند.

گروسی گفت: با یک استراتیژی کلی در زمینه امر به معروف و نهی از منکر آن را تدوین و توجه به نتیجه داشته باشیم  یعنی ستاد هم باید با برنامه ریزی در این زمینه توأم با نتیجه خروجی داشته باشد تا اثرات مثبت کار را درعمل ببنیم.

در ادامه رئیس کل دادگستری و معاون امر به معروف و نهی از منکر دستگاههای نظامی و قضایی ستاد استان کردستان گفت: همینکه دامنه کار خیلی زیاده و استان ما هم یک استان بسیار حساسی و آبستن بسیاری از موضوعات و مسائل مختلفی می باشد چاره اندیشی های که در استان های دیگر انجام می شود باید در استان ما همه جانبه آن وجود داشته باشد. نباید گاهی ورود به یک موضوع در استان سبب شود که مشکلات دیگر به وجود بیاورد و تعارض با دیگر مسئولیتهای پیدا کند و اگر به نظر سنجی کار توجه نکنیم صدمه می بینیم .

و با بیان اینکه بعضی از موضوعات در زمان و فصول و ماههای خاصی می باشد اینها همه آسیب اند که گاهی از کنار از کنار آن رد می شویم ولی بخشی از این آسیبها امروز سازمان یافته است و به عینه دیده می شود؛ ما باید با توجه به مشغله زیاد نیرو انتظامی و به تبع آن شلوغی دادگستریها دادسرها، باید کمتر چکشی برخورد بکنیم و در حوزه امر به معروف و نهی از منکر که تاکید ما تذکر لسانی است تا آنجایی که مقدور است بر اساس تذکر لسانی آسیبها را کم کنیم؛ شاید نتوانیم آسیبها را ریشه کن و از بین ببریم ولی با ایجاد یک جو ناامنی برای کسانی که این آسیبها را در جامعه ترویج می دهند، می توانیم آن را کنترل و کاهش بدهیم

و در پایان اظهار داشت: باید همه مسئولان در جهت ایجاد آرامش اخلاقی روانی در جامعه کمک کنند که اگر این آرامش وجود نداشته باشد در هیچ مقطع موفق نمی شویم و اگر پیشرفتی هم داشته باشیم سوری خواهد بود و نباید جامعه را به دست آدمهای سود جوء رها کنیم چرا که کارهای دشمن سازمان یافته و با برنامه است و می خواهند با تخریب جوانان از گرایش آنها به سمت دانش و کار علمی جلوگیری کنند که این خود تبعات بسیاری در پیش خواهد داشت.

کردستان بازهم به افتخار میزبانی بیرق رضوی دست یافت

بازهم مهربانی خورشید هشتم در دهه دیگری از کرامت تکرار شد تا همه بدانند کرامت و مهربانی از این خاندان جداشدنی نیست.به گزارش روابط عمومی و اطلاع رسالنی ستاد امر به معروف ونهی از منکر استان کردستان، گنبد لاجوردی امامزاده پیرمحمد سنندج، زیر سایه آفتاب چشم به راه بیرقی از دیار خورشید هشتم بود و دل‌هایی که ریز سایه گنبد چشم به راه بیرق بودند دل‌ها را به پنجره فولاد مهربانی فرزندی از تبار خورشید گره زده‌اند تا با هرتپش، با نوای دف ذکری از رافت سر می‌دهند.

امسال هم به رسم مهربانی بازهم سری به عاشقان خود زده‌اید تا همه ببینند که اینها اگر چه آهو نیستند ولی در بند دنیا هستند و آقای کریمان، به ضمانت آنها آمده است.

نشانه‌ای از الطاف خاندان کریمتان را روانه دل‌ها کرده‌اید تا همه بدانند امام رئوف ما همه دل خوشی ماست و در این بین فرقی ندارد که شیعه باشی یا سنی، مهم این است دل در گرو آل طاهایی داری که سرمایه دین و دنیای ما بسته به یک چرخش نگاه شماست.

سایه‌ای پرنورتر از هر آنچه خورشید است، سایه‌ای از جنس معرفت و مهربانی که نور آن از  بیرقی سبز، مشعشع می‌شود قدم بر آستان چشم‌های منتظر می‌گذارد، چشمانی که اشک را در لبخند می‌پیچند و تا آسمان حرم روانه می‌کنند.

خوب که گوش کنی صدای نقاره را می‌شنوی هرچند که نقاره‌خانه‌ات فرسنگ‌ها دور از مردم این شهر است، اما امروز دل هر عاشقی برایتان نقاره عاشقی می‌نوازد و زائر راهتان شده است، گوش جان‌ها همه یک نوا می‌شنید، آهنگی از جنس نقاره که هرگاه نواخته می‌شود، حکایت کرامت شما و خاندانت را یادآور می‌شود.

آمده‌ای شهر را پر از بشارت پرنده و پروانه و بهار کنی و پیچک سبز حقیقت را به گرد ساقه‌های دل حق پرستان بپیچانی دست‌ها را بگیری تا قد بکشند تا عروج.

با زبان جان می‌گوییم که می‌شناسیمت ای هشتمین چراغ، می‌دانیم آمدی تا مهربانی را تکرار باشی، علی دیگر باشی و ابوالحسن.

بیرق که وارد صحن امامزاده می‌شود، دف‌ها همانند کبوتران بی‌قرار به سوی آن پر می‌گیرند.

همه بر آستان حرم تو آهویی پریشانیم که کوچه به کوچه تو را جست‌وجو کرده‌ایم و اینک همه دست‌ها به نشانه ادب بر سینه است و تو چه رئوفی که از فاصله‌ای دور بر دل‌های زائرانی نشستی که چشم به راه هستند تا از گنبد و گلدسته طلایی‌ات اذن دخول بگیرند.

امروز با گل و گلاب به استقبالت آمده بودند، درست مانند همان روزی که وارد خاک طوس شدی نوا سر می‌دهند.

زلال چشم‌ها جاری است و پیروان مکتبت، کوچه‌های دلشان را به یمن ورودت چراغانی کردند تا به دسته‌گلی از خاندان محمدی خوش‌آمد بگویند.

ای سهم بهشتی ایران از بهشت برین چشم‌ها حکایتی خواندنی دارند با نشانه‌ای از حرمت که به آنان ارزانی داشته‌ای و در این میان بوی گلاب و اسپند در هم می‌آمیزد، اما عطر آستان شما، عطری از جنس صلوات دارد ، صلوات که خاص شماست.

در برابر قامت آسمانی‌ات، دل‌ها به پنجره فولاد گره می‌خورد و از فراز ایوان طلا  تا گلدسته‌های مسجد گوهرشاد از وسیع صحن آزادی تا بهشت تالار آئینه پرواز می‌گیرد.

ذکر نام بهشتی‌ات در همه جای شهر پیچیده است:

اللهّمَ صَلّ عَلی عَلی بنْ موسَی الرّضا المرتَضی الامامِ التّقی النّقی و حُجّتکَ عَلی مَنْ فَوقَ الارْضَ و مَن تَحتَ الثری الصّدّیق الشَّهید صَلَوةَ کثیرَةً تامَةً زاکیَةً مُتَواصِلةً مُتَواتِرَةً مُتَرادِفَه کافْضَل ما صَلّیَتَ عَلی اَحَدٍ مِنْ اوْلیائِکَ.

سایه دل‌انگیز خورشید هشتم بر سر سنندج

سایه دل‌انگیز خورشید هشتم امروز به سنندج رسید تا هر آنکه پای رفتن تا حرمش را نداشت حرم را به خانه دلش دعوت کند و با مولای خود دردهایش را بگوید و درمان بخواهد.

مسوول استانی کاروان زیر سایه خورشید در کردستان در مراسم جشن زیر سایه خورشید، با اشاره به ارادت مردم کردستان اعم از شیعه و سنی به خاندان عصمت و طهارت(ع)، گفت: استقبال امروز تنها گوشه‌ای از عشق این مردم با خاندان نبی مکرم اسلام (ص) است.

حجت‌الاسلام عباس عربیان گفت: هر کس که به خاندان عصمت و طهارت متوسل شود، بلندمرتبه خواهد شد.

وی افزود: مردم این خطه همواره حضوری با شکوه در همه عرصه ها دارند، اما هرجا که عطر و بویی از آل الله باشد، این حضور شور و شعور دیگری دارد.

نوای «یا امام رضای غریب» ذکر لب زنان است، یکی از تو شفا می‌خواهد دیگری عافیت، پیرزنی عصا به دست، آخرین دیدار از حرمت را طلب می‌کند و جوانی می گ‌وید همه را عاقبت به خیر کن.

دستی به ضریح دارد و چشمی به بیرق، سرشار از اشک می‌شود و وقتی از او می‌پرسم که چه حس و حالی دارد، می گوید : امام رضا (ع) را خیلی دوست داریم.

می‌افزاید: وقتی نمی‌توانیم به زیارت آقا برویم از همین جا دست ادب بر سینه، سلامی روانه مشهد می‌کنیم.

گویا آقا هوای همه دل‌های شیفته و شیدا را دارد که در میلادش اینگونه جشنی را برایشان رقم زده است.

اشک چشمانش که جاری می‌شود، سلامی را از عمق جان روانه حرم مطهر می‌کند تا آنجا که کبوتران آزادانه بر گرد گنبد و گلدسته پر می‌گشایند.

کردستان، آلبوم زیبایی از ارادت به آل‌الله

مدیر کاروان زیر سایه خورشید در کردستان، با بیان اینکه کاروان زیر سایه خورشید دهمین سالی است که میهمان مردم ایران است، گفت: کاروان زیر سایه خورشید حامل بیرق متبرک رضوی در شهرهای مختلف کردستان برنامه خواهد داشت.

 سیدمجتبی موسوی‌زاده با بیان اینکه در دهه کرامت 33 کاروان رضوی در کل کشور حضور می‌یابند، تصریح کرد: از این تعداد 31 کاروان در استان‌ها و 2 کاروان نیز در شهرستان‌های بزرگ برنامه دارند.

 به گفته وی، 34 کاروان نیز در فضای بین‌الملل به کشورهای چهان اسلام و نیز آمریکای شمالی و شرق آسیا سفر کرده‌اند.

وی با اشاره به اهداف این برنامه، تصریح کرد: امسال دهمین سالی است که به نام نامی امام هشتم، کاروان زیر سایه خورشید عازم استان‌های کشورمان و نیز کشورهای خارجی شده است که مهم‌ترین هدف آن فراهم کردن زمینه زیارت از بعید برای عاشقان امام رضا(ع) و نیز توسعه صحن و سرای رضوی به تمام نقاط ایران و دنیاست.

سایه‌ات مستدام خورشید هشتم

هرکجا این سرزمین که نه هرجای دنیا که باشی، وقتی دلت با ذکر «یا رضا» بلرزد، رو به سوی ساحت قدسی طوس می‌کنی و می‌ایستی و دست بر سینه خم می‌شوی و کلامت را به ذکر زیبای «السلام علیک یا علی بن موسی الرضا(ع)» مزین می‌سازی، تا قد خمیده‌ات از تو تندیسی بسازد با یاد سلام بر غریب طوس.

سلام بر تو و بر خواهرت که همیشه و تمامی روزها و ثانیه‌های ما آغشته به کرامت شماست که اگر نبود سایه بر سرمان نداشتید.

 سایه تو ای هشتمین خورشید تا عمر داریم بر سر ماست، سایه‌ات مستدام ....

اساس مسجد باید برتقوا، اطاعت امر خداوند و رشد فرهنگ جامعه باشد


رئیس ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان کردستان در دومین جشنواره تجلیل از ارکان و مساجد برتر کرستان اظهارداشت: اساس کار مسجد باید برتقوا اطاعت امر خدا و رشد طهارت و فرهنگ جامعه باشد

به گزارش راوابط عمومی ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان کردستان؛ حضرت آیت الله سید محمد حسینی شاهرودی تصریح کرد: همانطور که پیامبر (ص) توانست ازمحیط مسجد به نفع دین اسلام استفاده کند ما نیز باید محیط مسجد را مقدس و درجهت ارتقاء فرهنگ و دین اسلام ازآن بهرمند شویم .

ایشان با اشاره به اهمیت فعالیت های فرهنگی گفت: انجام فعالیت ها و برنامه های فرهنگی و اجتماعی درمساجد موجب آبادانی هرچه بیشتر این مکان مقدس می شود.

وی درادامه گفت: زینت و ماهیت مساجد بر حضور مردم، برپایی نماز، برگزاری کلاس‌های قرآنی و تربیتی استوار است.

سیدمحمدحسینی شاهرودی عنوان کرد: دشمنان ما همواره درصدد از بین بردن پایگاه مساجد در بین مردم به ویژه جوانان هستند و در این میان مسلمانانی که اقدام به جذب هرچه بیشتر جوانان به مساجد کنند مورد لطف و محبت پروردگار قرار می گیرند.

وی با طرح این سوال که چرا درهای مساجد ما شبانه روز باز نیستند، بیان کرد: نباید در هیچ مسجدی به روی مردم بسته وتعطیل شود اسلام که تعطیلی ندارد و این مسئله باید در جامعه ما حل شود.

رئیس ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان کردستان افزود: اساسی‌ترین موضوع عالم، مختص به انسان بوده و خداوند نیز در این رابطه فرموده که زمین و آسمان‌ها برای انسان ساخته شده است.

آیت‌الله حسینی‌شاهرودی افزود: افرادی که در جهت خرابی و فراری دادن جوانان از مساجد اقدام می‌کنند جزو بدترین‌ها هستند.

رئیس ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان کردستان اضافه کرد: کلاس های قرآنی و احکام و آموزش سبک زندگی اسلامی در مساجد باید برگزار شود چراکه بازخورد ونتیجه تاثیرگذاری تری خواهد داشت.

آیت الله حسینی شاهرودی درپایان گفت: کار دشمن ایجاد شکاف و کدورت و کینه بین امت های اسلامی است و همه ما مسلمان ها باید با وحدت خود به مقابله با ترفندها وخواسته های دشمنان بپردازیم.

امام صادق(ع) از ديدگاه علمای اهل سنت

امام شافعى(رض) در مورد امام صادق(ع) می‌فرماید: «جعفر بن محمد مورد اعتماد و اطمينان كامل من است».

به گزارش روابط عمومی اطلاع‌رسانی ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان کردستان، قال الله تبارک و تعالى فى کتابه: "قل لا اسئلکم علیه اجرا الا المودة فى القربى"؛  «بگو اى پیامبر، من از شما چیزى در برابر دعوتم جز دوستى نزدیکانم نمىطلبم».

سپاس و ستایش خداوند یکتا را سزد که وعدههایش همواره صادق بوده و هست و خواهد بود و سعادت و خوشبختى ابدى را در صداقت صادقان وعده فرموده و درود بر روان پاک و مطهر سرور کائنات حضرت ختمى مرتبت محمد بن عبدالله صلى الله علیه و آله که اصدق الصادقین است و با به ارمغان آوردن صداقت، کذب را از اعماق سینهها بیرون کشید و روح انسانى را در قالب صدق، با صفا و محبت آشنا ساخت. و درود بر اهلبیت علیهم السلام گرانقدرش که چون ذبیح‌الله صادقانه راه سعادت و نجات را در مدرسه عشق و وفا و دوستى و محبت و زهد و پارسایى به بشر آموختند.

 در طول تاریخ بشر همواره کسانى بودهاند که پس از وفاتشان خلاء نبودِ آنها کاملاً حس شده است، اما اندیشمندان پس از آنها آن خلاء را به نوعى پر کردهاند، ولى کم هستند کسانى که پس از حیاتشان اندیشه خود آنها به کمک جامعه آمده و بر جامعه حاکم شود به گونهاى که اندیشمندان بعد از او پیرامون محور فکرى او بیندیشند.

امام جعفر صادق علیه السلام یکى از معدود کسانى است که خلاء وجودى حضرتش را جز اندیشههاى والا و بلند او نتوانسته است پر کند. لذا او نه چون شمع است که از سوز و گدازش صحبت شود تا پروانهها گرد آیند و نه چون خورشید است که از تابش نورش حرفى زده شود تا عوام راه جویند که او اظهر من الشمس است که پیران طریقت براى شناخت خود نیازمند مصاحبت وجود شریف اویند.

 لذا لزوماً براى شناخت بهتر او به دنبال راهروان راه کمال که از راه پیمودن طریقهمقدسه سلوک حضرتش به اوج قله سعادت دست یازیدهاند و بهره وافر بردهاند و در نهایت از بلنداى آن قله عظیم، معرفت و عشق را درک کرده و اعتراف به بزرگى و عظمت شخصیت شریفش نمودهاند طى طریق خواهیم نمود و در این رهگذر از زبان معترف سالکان طریقتش سخن خواهیم گفت.

با استفاده از عنوان «ما قاله الاعلام فى فضائل الامام الصادق(علیه السلام)» ثمره نخل بارورش را بر تنگدستان خواهیم بخشید و با بر تن کردن جامه تقوى چون پاک باختگان، راه عزت و شرافت را خواهیم پیمود و تمام سعى و تلاش خود را در راه خدمت به خلق خدا به خاطر رضاى حق تعالى به کار خواهیم گرفت و در این آشفته بازار محبت و صداقت را پسندیده و با قلبى مطمئن به مسیر آخرت قدم خواهیم گذاشت.

 و اما از بزرگان علم و معرفت و محبان اهل بیت(علیهم السلام) زیادند کسانى که از محضر شریف حضرتش مستقیماً و یا غیر مستقیم بهره بردهاند و درباره ایشان سخنها گفتهاند و مقالات با ارزش به رشته تحریر کشیدهاند ولى ما در اینجا به اختصار از کتب اهل سنت به طور مستند و مستدل نظر تنى چند از اعلام ایشان را دربارهى آن حضرت ذکر مىکنیم.

 امام مالک بن انس

محمد بن زیاد ازدى گفت: شنیدم که مالک بن انس مىگوید بر جعفر بن محمد الصادق (علیهالسلام) وارد شدم به گونهاى که زیاد از من قدرشناسى مىکرد و مىفرمود: «اى مالک تو را دوست دارم» و من از این بابت مسرور مىگشتم و خدا را سپاس مىگفتم و هیچگاه نشد که ایشان را ببینم مگر این که یا روزه داشتند و یا نماز مىخواندند و یا مشغول به ذکر خداوند تبارک و تعالى بودند».

و نیز گفتهاند: «هیچگاه ندیدم ایشان را مگر بر سه خصلت نیک یا نماز مىخواند و یا روزهدار بود و یا به تلاوت قرآن مشغول بود و هیچگاه ایشان را بى وضو ندیدم.»

 امام ابوحنیفه

و ابوحنیفه فرموده است: «فقیهتر از جعفر بن محمد به چشم ندیدهام».

 امام شافعى

ابن حجر عسقلانى گفته است: اسحاق بن راهویه گفت به شافعى گفتم: جعفر بن محمد نزد تو چگونه است؟ شافعى گفت: «مورد اعتماد و اطمینان کامل من است».

 عمرو بن المقدام

ابونعیم اصفهانى در کتابش به نام حلیة الاولیاء از عمرو بن المقدام نقل مىکند که گفت: «کنت اذا نظرت الى جعفر بن محمد علمت انه من سلالة النبیین»؛ «چون نگاه به جعفر بن محمد مىکردم مىدانستم که او از سلاله پیامبران است».

 ابن حبان

و باز ابن حجر عسقلانى از قول ابن حبان درباره امام صادق علیه السلام مىگوید:

ابن حبان گفته: «وى از سادات اهل بیت است که فقیه و علیم و فاضل بود و به سخنش نیازمند بودیم».

 و در روایت دیگرى آمده است که وى تنها کسى بود که همه فقها و علما و فضلا محتاج و نیازمند سخنش بودند.

 ابوحاتم

و ذهبى در کتاب خود موسوم به تذکرة الحفاظ مىنویسد قال ابوحاتم «ثقة لایسأل عن مثله»؛ «امام صادق آنگونه مورد اطمینان است که از کسى همانند او سئوال نمىشود».

 ابن ابى حاتم

و در جاى دیگر ابن حجر عسقلانى در کتاب تهذیب التهذیب از ابن ابى حاتم نقل مىکند که گفت از قول پدرش: (جعفر الصادق) ثقة لایسأل عنه.

یعنى: «امام جعفر صادق(علیه السلام) شخصیت مورد اطمینانى است که نیاز نیست درباره او از کسى پرسش شود».

 شهرستانى

وى در کتاب خود موسوم به الملل و النحل درباره عظمت و بزرگى حضرت صادق (علیهالسلام) مىنویسد: «وى به جهت شدت محبتى که به اُنس با خدا داشت، وحشت داشت که با مردم تماس داشته باشد و همواره از مردم دورى مىگزید و معتقد بود هر کس با غیر از خدا مأنوس شد متوجه وسواس مىشود».

ابن حجر هیثمى

وى که یکى دیگر از مؤلفین به نام اهل تسنن بشمار مىآید در کتاب خود موسوم به الصواعق المحرقه موضوعى را در رابطه به این که شش فرزند از سلاله پاک محمد بن على (علیهم السلام) به دنیا آمدند که افضل و کاملتر از همه آنها امام جعفر صادق (علیه السلام) بودند که پس از وى خلیفه و وصى ایشان شدند و مردم از علوم منتشره ایشان به تمامى شهرها سخن گفتهاند و پیشوایان بزرگى از او حدیث روایت کردهاند.

 عبدالرحمن بن الجوزى

ابن جوزى که خود از عرفاء به نام اهل تسنن مىباشد و از مؤلفین مشهور جهان اسلام است در کتابش موسوم به صفة الصفوة مىنویسد: «کان (جعفر بن محمد) مشغولا بالعبادة عن حب الریاسة»؛.

 یعنى: جعفر بن محمد شخصیتى بود که مشغولیت فراوانش به عبادت او را از عشق ریاست بازداشته و سیراب کرده بود.

 شبلنجى

این عارف بزرگ ربانى نیز که یکى دیگر از مؤلفین مشهور اهل تسنن است در کتاب معروفش به اسم نورالابصار نوشته است: «کان جعفر الصادق(رضی الله عنه) مستجابا لدعوة و اذا سأل الله شیئاً لم یتم قوله الا و هو بین یدیه».

 یعنى: جعفر صادق (رضی الله عنه) مستجاب الدعوه بود و دعایش همیشه مورد قبول حق تعالى واقع مىشد و چون از خداوند چیزى مىخواست هنوز قولش پایان نیافته بود چیز مورد نظر برایش مهیا بود.

 ابن خلکان

این مؤلف مشهور و به نام اهل تسنن نیز در کتاب خود موسوم به وفیات الاعیان اظهار داشته است: «و کان من سادات اهل البیت و لقب بالصادق لصدقه فى مقالته... و کان تلمیذه ابوموسى جابر بن حیان الصوفى الطرسوسى قد ألف کتاباً یشتمل على ألف ورقة تتضمن رسائل جعفر الصادق و هى خمس مأة رسالة».

 یعنى: حضرت امام جعفر صادق (علیه السلام) از سادات اهل بیت(علیهم السلام) بشمار مىرود و به دلیل راستگویى در گفتارش ملقب به صادق شده است ... و ابوموسى جابر بن حیان یکى از شاگردان اوست که کتابى مشتمل بر هزار برگ تألیف نموده که متضمن رسالههاى امام جعفر صادق (علیهالسلام) است که مقدار آنها به پانصد رساله مىرسد.

خیرالدین الزرکلى

وى یکى دیگر از مؤلفین به نام اهل تسنن مىباشد که تألیفات ارزشمندى را از خود به یادگار گذاشته است او در کتاب الاعلام درباره امام جعفر صادق (علیه السلام) نوشته: «کان من أجلّاء التابعین و له منزلة رفیعة فى العلم. أخذ عنه جماعة، منهم الإمامان ابوحنیفة و مالک و لقب بالصادق لأنه لم یعرف عنه الکذب قط له اخبار مع الخلفاء من بنى العباس و کان جریئاً علیهم صداعاً بالحق».

یعنى: امام جعفر صادق (علیه السلام) از بزرگان تابعین بشمار مىرود و در علم و دانش داراى منزلتى رفیع است و جماعت زیادى از او کسب علم کردهاند که از جمله آنها دو نفر از پیشوایان اهل تسنن امام ابوحنیفه و امام مالک هستند و لقبشان صادق است به خاطر این که هرگز کسى از او کذب نشنیده است و در خبرهاى مربوط به او آمده است که وى براى اعتلاء حق پیوسته علیه خلفاى بنى عباس در ستیز بوده و به مبارزه پرداخته است.

محمد فرید وجدى

این نویسنده به نام نیز که یکى از اندیشمندان بزرگ اسلام و صاحب تألیفات متعددى مىباشد در دائرةالمعارف مشهور خود از امام جعفر صادق علیه السلام صحبت به میان آورده و به عنوان یک سنى مذهب مىنویسد: «ابوعبدالله جعفر الصادق بن محمدالباقر بن على زین العابدین ابن الحسین بن على ابن ابیطالب هو احد الأئمة الأثنى عشر على مذهب الامامیة کان من سادات اهل البیت النبوی، لقب الصادق لصدقه فی کلامه کان من افاضل الناس».

یعنى: ابوعبدالله جعفر الصادق فرزند محمد باقر فرزند على زین العابدین فرزند حسین فرزند على فرزند ابیطالب یکى از ائمه دوازدهگانه مذهب امامیه است وى از سادات نبوى (صلى الله علیه و آله) مىباشد و به دلیل صداقت در گفتارش به صادق ملقب شده است و یکى از بزرگان زمان خود در میان مردم است.

ابو زهره

محمد ابوزهره از دیگر نویسندگان جهان اسلام و از اندیشمندان به نام در کتابى که به نام الامام الصادق به رشته تحریر کشیده است درباره حضرت مىنویسد: «امام صادق(علیه السلام) در طول مدت زندگى پر برکتش همیشه در طلب حق بود و هرگز پردهاى از ریب و شک و تردید بر قلب او مشاهده نشد و کارهایش به مقتضیات کجاندیشى سیاستمداران زمانش رنگ نباخت و لذا هنگامى که رحلت فرمود عالم اسلامى فقدان او را کاملا حس کرد زیرا که یاد او هر زبانى را عطرآگین مىساخت و همه علماء و اندیشمندان بر فضل او اجماعاً معترفند».

 و اضافه مىکند «علماء اسلام در هیچ مسألهاى آنگونه که بر فضل امام صادق و دانش او اجماع نمودهاند علیرغم اختلاف طوائفشان در امرى به این شکل اجماع ننمودهاند و تعداد زیادى از ائمه اهل تسنن هستند که معاصر با ایشان بودند و هم عصر با ایشان زیسته و از محضر مبارکشان فیض بردهاند و بدین سان وى به پیشوایى علمى زمانش کاملا شایسته بوده همچنان که این شایستگى را قبل از او پدر و جدش و نیز عمویش زید رضى الله عنهم اجمعین داشتهاند.

 و همه پیشوایان راه هدایت به آنها اقتداء نموده و از حرفهاى آنها اقتباس نمودهاند.»

 ابن الصباغ مالکى

این نویسنده نامدار اهل تسنن نیز که در کتاب خود به نام الفصول المهمة در ارتباط با مناقب امام جعفر صادق (علیه السلام) مطالب قابل توجهى را ذکر نموده است در این باره مىنویسد: «مناقب جعفر الصادق (علیه السلام) فاضلة أو صفاته فى الشرف کاملة، و شرفه على جبهات الأیام سائلة، و أندیة المجد و الغر بمفاخره و مآثره آهلة».

 عبدالله بن شبرمة

ابونعیم اصفهانى در کتاب معروفش به نام حلیة الأولیاء به نقل از ابن شبرمة در باب احتجاج امام صادق (علیه السلام) مىنویسد: «امام جعفر به هنگامى که من و ابوحنیفه به محضر ایشان وارد شدیم به ابن ابى لیلى فرمودند چه کسى با شماست؟ پس از معرفى ابوحنیفه (رضی الله عنه) بین امام جعفر الصادق (علیه السلام) و ابوحنیفه سؤالاتى رد و بدل شد و در قسمتى از آن سؤالات امام جعفر صادق (علیه السلام) به ابوحنیفه گفت: «کدام یک از جهت کیفر و عقاب عظیمتر است؟ آدمکشى یا زنا؟» ابوحنیفه جواب داد: آدمکشى. امام فرمود: «پس به درستى که خداوند عزّ و جلّ شهادت دو نفر در آدمکشى پذیرفته و در زنا نپذیرفته مگر این که چهار نفر باشند.

سپس گفت: «کدام یک از این دو عبادت عظیمترند. نماز یا روزه؟» ابوحنیفه جواب داد: نماز. فرمود: «پس چگونه است که حائض قضاى روزه دارد اما نمازهایش قضا نمىشود!» لذا به صراحت ابوحنیفه را از قیاس دین با رأى خودش بازداشت و فرمود: «از خدا بترس و دین را به رأیت قیاس مکن».

و باز ابونعیم اصفهانى در همین کتاب به نقل از ابن بسطام مىنویسد: «کان جعفر بن محمد یطعم حتى لایبقى لعیاله شیءٌ».

یعنى: جعفر بن محمد به هنگام اطعام، فقیران را به گونهاى طعام مىداد که چیزى براى خانوادهاش باقى نمىگذاشت.

 و در جلد سوم این کتاب در صفحه 198 نوشته است: تعداد زیادى از تابعین از امام صادق (علیهالسلام) حدیث روایت نمودهاند که از میان آنها مىتوان یحیى بن سعید الأنصارى، و ایوب سختیانى و أبان بن تغلب و ابوعمرو بن المعلاء و یزید بن عبدالله بن بن الهاد را نام برد. مضافاً این که ائمه و أعلام اهل تسنن مانند مالک بن انس و شعبة بن الحجاج و سفیان ثورى و ابن جریح و عبدالله بن عمر و روح بن القاسم و سفیان بن عیینة و سلیمان بن بلال و اسماعیل بن جعفر و حاتم بن اسماعیل و عبدالعزیز بن مختار و وهب بن خالد و مسلم بن حجاج نیز از ایشان حدیث روایت نمودهاند.

وى به گونهاى که ذهبى در کتاب تذکرة الحفاظ یاد کرده است فرزند محمد بن على بن حسین بن على بن ابىطالب (علیهم السلام) است. و از قبیله بنىهاشم است. روز یکشنبه و بنا به روایت دیگرى روز دوشنبه در حالى که سیزده شب از ماه ربیعالاول باقى بود در سال 83 هجرى در مدینه منوره دیده به جهان گشود و همزمان با روز ولادت رسول اعظم حضرت محمد بن عبدالله (صلى الله علیه و آله) مىباشد و در سال 148 هجرى در سن 68 سالگى به دست منصور دوانیقى به شهادت رسیده و به دیار باقى شتافتند و در جنة البقیع در کنار قبرى که پدر بزرگوارشان امام باقر (علیه السلام) و جدشان امام على زین العابدین (علیه السلام) قرار داشتند مدفون گردیدند.

 پایان پیام

برگزیده ها